Bitastad kjøper Sabrura og satser nasjonalt

Bitastad overtar 100% av eierskapet til Sabrura Drift AS. Fra før har konsernet konseptene Big Bite, Jordbærpikene, SOT og Bror i sin portefølje. Det betyr at selskapet nå vil passere 850 millioner kroner i årlig omsetning ut til forbruker.

-Vår investering i Sabrura er basert på våre store forventninger til utviklingen av sushi-konseptet.

Restaurantene skiller seg positivt ut fra konkurrenter og de leverer god mat til en pris som folk flest vil betale. Sabrura har befestet en sterk posisjon blant unge voksne og barnefamilier i Trondheim og vi ser et stort potensial for kjeden i andre deler av landet. At gründeren Remy Nordvik blir med videre ser vi på som svært positivt, sier Bjørn Wiggen, styreleder i Bitastad. Remy vil være daglig leder framtil ny leder er rekruttert. Deretter vil han ha en aktiv rolle i selskapet.

-Jeg er veldig fornøyd med å overlate eierskapet og den videre utviklingen av Sabrura til Bitastad, og føler meg trygg på at konsernet vil bidra til vekst og utvikling, sier Remy Nordvik. Samtidig er jeg glad for å være med å utvikle og inspirere driverne av selskapet videre.

Sabrura skal skaleres opp de neste årene og vi ser for oss å ha minimum 20 restauranter rundt omkring i Norge innen en 3-års periode, sier Kristin O. Schea, daglig leder i Bitastad. Sabrura ble stiftet i 2012 og åpnet sin første restaurant på Byhaven i Trondheim. Konseptet tilbyr sushi og asiatisk mat av god kvalitet til en rimelig penge. Sabrura har buffet-servering, noe som har falt i god smak spesielt hos den travle kjøpesenterkunden. - Markedet for sushi har vokst de siste 10 årene, bortsett fra et lite fall i 2016 som skyldes nedgang i dagligvaremarkedet. Både catering og restaurant øker, og det er i dag ingen dominerende kjede i Norge som tilbyr sushi. Gjennom eierskapet fra Bitastad skal Sabrura bli en sterk nasjonal merkevare, avslutter Kristin O. Schea.

Norges råeste veksthus for serveringskjeder

Bitastad har som ambisjon å bli Norges råeste veksthus for serveringskjeder. – Gründerne er en ressurs for oss og vi har mye å lære av dem. Vi kombinerer gründerens kreative tenkemåte og pågangsmot med Bitastad sin solid forbrukeranalyse og kunnskap om effektiv kjededrift. Dette gjør oss i stand til å ta ut markedspotensialet i hver enkelt kjede, sier Kristin O. Schea. Kristin O. Schea har fungert som daglig leder under oppbyggingen av Bitastad,. – Hun har gjort en utmerket jobb med å etablere det nye konsernet. Når Bitastad nå gå over i en ny fase, vil en ny daglig leder bli rekruttert avslutter Bjørn Wiggen.

 

Kontaktinformasjon

Bjørn Wiggen, Styreleder Bitastad AS

bjorn.wiggen@salvesen-thams.no/ 478 20 937

Kristin O. Schea, Daglig leder Bitastad AS

Kristin.schea@bitastad.no / 982 66 345

 

Fakta om Bitastad og konseptene:

Bitastad AS

Omsetter i forbrukerkroner: 850 mnok i 2018

Antall ansatte: 4

Hovedkontor i Trondheim

Eier serveringskonseptene Jordbærpikene, Big Bite, Sot bar & burger, BROR og Sabrura.

Eier Matmegleren og Exact AS (46%)

 

Sabrura

Sushi-konsept etablert av Remy Nordvik i 2012. Består i dag av 8 egeneide restauranter i hovedsak

lokalisert på kjøpesenter i Trøndelag. Sabrura er et buffet-konsept som serverer sushi og asiatisk mat.

Kjeden omsatte for 85 mnok (ekskl mva) i 2017.

 

Jordbærpikene

Landsdekkende kafékjede, basert på franchisedrift som ble etablert av Lars Lian og Roger Torgersen i 2003. Kjeden er med sine 37 kaféer plassert på kjøpesentre i Norge, den største kafékjeden på norske kjøpesentre. Det blir etablert 5 nye kafeer i 2018. Kafeene omsatte for 270 MNOK (ekskl mva) i 2017.

 

Big Bite

Landsdekkende kjede som selger rask og rimelig mat i farta. Kjeden er basert på franchisedrift og ble etablert av Trond Stavne og Roar Stjern i 1997. Big Bite teller i dag over 61 utsalgssteder og er kjent for å smøre ferske subs på kjøpesentre i Norge. Det blir etablert 8 nye utsalgssteder i 2018. Kjeden omsatte for 204 MNOK (ekskl mva) ut til kunde i 2017.

 

SOT bar & burger og BROR

Begge merkene ble etablert av Lars Lian og Roger Torgersen i 2014. Dette er konsepter som er kjent for sine gode burgere og brede ølsortiment.